יום שני, 3 במרץ 2014

אז מה בעצם אני צריך לטיול ?



ועכשיו למשהו קצת יותר פרקטי. מטיילים רבים שואלים את עצמם לפני הטיול שאלות רבות. בין אם מדובר בטיול אחרי צבא, בטיול הרבה אחרי צבא או בטיול בפנסיה הרבה מאותן שאלות עוסקות בציוד. "כמה בגדים ניקח ?!", "איזה מעיל ?!", "כמה יוד לקחת 50 מ"ל או 50 ליטר ?!" וכו' (בדרך כלל הן נשאלות בנימה לחוצה).
בהתאם לשאלות הללו, ועוד רבות וטובות אחרות, החלטתי לכתוב את המיני-מדריך הבא ל-15 הפרטים ההכרחיים בטיול ממושך במזרח, אז בואו נתחיל.

תרמילים
התרמיל הגדול- הדבר ההכרחי ביותר בטיול (מן הסתם) הוא התרמיל, או אם תרצו- הארון בו תכילו את כל הציוד שלכם בתקופה הקרובה. כבר עכשיו אציין שהמלצתי הגורפת היא לא לקחת מזוודה גם אם אתם מתכוונים להישאר במקום אחד כל אותו הטיול, וזאת מפני שבטיולים כאלה אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה ולאן תעברו, ועם מזוודה קשה יותר להתנייד.
אז ככה, בנוגע לתרמיל הגדול, לטעמי, התרמיל האידיאלי לבנים ובנות כאחד הוא תרמיל בנפח של 70 ליטרים (60 + 10) מסוג שק. לרוב אין צורך ביותר מ-70 ליטר, אלא אם כן ארזתם גם את אמא שלכם בפנים ולמעשה הרסתם את הטיול, תרמיל מסוג שק הוא נוח ביותר לנשיאה ולשליפה של ציוד. תרמיל בגודל הזה יאפשר לכם לתת מענה לכלל הציוד ההכרחי לטיול ויותר ממנו. כדאי לקנות תרמיל כזה שבמרכז חזיתו יש רוכסן שאפשר לפתוח ולהוציא דברים, אך אם לא תקנו אחד כזה זה בסדר גמור וממש לא מחייב. חברה שאני חייב לה את הטיול על התרמיל הנהדר שייצרה היא Tatonka הגרמנית שמייצרת תיקים חזקים ואמידים מאוד. בנוסף ישנן שלל חברות שמייצרות תרמילים נוחים וחזקים כמו Northface, Gregory, Lowe Alpine ודומותיהן אך לרוב במחירים גבוהים שלא מצדיקים את השימוש בהם (לרובנו).
תיק קטן- תיק קטן, כמו גם תיק גדול, הוא הכרחי מאוד לטיול. כאשר תרצו לצאת לטיולים קטנים של כמה ימים או אפילו כמה שעות, תרצו שאת הדברים שתיקחו עמכם תשימו בצורה נוחה על הגב, ולא תסחבו בשקיות בידיים. אך כאן יש לי הסתייגות- האם לקנות את התיק בארץ או "כשנגיע כבר" ? התשובה לשאלה תלויה בקונה- אם אתם לא רואים את עצמכם עושים טרקים או מתפרעים בטיולים איך שאתם מגיעים, לדעתי את התיק אתם יכולים לקנות בזול בארץ היעד. לעומת זאת, אם טרקים הינם בראש מעיינכם- תקנו את התיק כבר בארץ.      תיק קטן שמיועד לשאת בתוכו ציוד לטרקים צריך, לגרסתי, להיות בנפח של 30 ליטר – לא פחות ואולי קצת יותר (בדגש על קצת). תיק קטן שמיועד לנשיאה של דברים קטנים ליומיום לא צריך להיות גדול ומספיק תיק גב קטן מאוד שנפוץ בהרבה מהשווקים במזרח (דומה לשלוקר). 
בשני המקרים (תרמיל גדול ותיק קטן) חשוב לבדוק את נוחיותם לפני הרכישה וחשוב לעשות זאת על ידי הוספת משקל (ברוב חנויות המטיילים יש משקולות ששמים להדמייה).

כיסוי לתרמיל הגדול
כיסוי לתרמיל הגדול המגן מגשם ולכלוך חשוב מאוד במזרח. כשאתם תיסעו בריקשות, אוטובוסים, מוניות וכדומה כדאי שתכסו את התרמיל שלכם בכיסוי תרמיל. הכיסוי המומלץ הוא כיסוי אשר סגירתו היא על ידי רוכסן עם מקום למנעול. הוא לא עולה הרבה וניתן למצוא אותו בכל חנות טיולים.

כבל קשירה
פריט שמומלץ לחרדים יותר לרכושם. לא חובה אבל לדעתי מפחית דרמטית את הסיכויים לגניבה של התיק שלכם. כבל הקשירה הוא כבל מתכת שבכל קצה ישנה לולאה קטנה המיועדת למנעול. את הכבל מלפפים סביב התרמיל וקושרים סביב חפץ על מנת שלא יצליחו לקחת אותו בקלות.
מקרה שקרה לי: במהלך אחת מהנסיעות שלי בהודו, קשרתי בעזרת הכבל את התרמיל לעמוד מתכת באוטובוס שהייתי בו. יחד איתי עלו עוד כמה חבר'ה ובסוף הנסיעה גילינו כי לאחד מהם גנבו את התרמיל. הדבר שהיה מוזר (או בעצם לא) הוא שהתרמיל שנגנב היה תחת התרמיל שלי, ככה שבמובן הזה כנראה שזה היה הכבל שהציל אותי מגניבה...
אני לא ביבי, אני לא רוצה להפחיד סתם, אבל רק הנחתי את זה פה למחשבה נוספת.

ציפה
כן כן, כזאת ששמים בתוכה את השמיכה. הציפה בטיול משמשת בתור כיס/קונדום שנכנסים אליו כשהולכים לישון. היא מגנה מסוגי לכלוך נפוצים במזרח, ומשרה (בקטנה) אווירה של בית. קחו ציפה של מיטת יחיד אל תתפרעו.

נעליים ו/או סנדלים
גם כאן הבחירה תלויה בהעדפות שלכם ובמטרות הטיול שלכם, מה שכן, נעליים הם פריט חובה.
בחירת הנעליים גם היא תלויה בסוג הטיול אליו אתם מתכוננים לצאת ואנסה לפרק את בחירת הנעליים לשלושה סוגי טיולים:
1.      טיול שכולל טרקים- בטיול מסוג זה ההמלצה שלי היא לקחת נעלי הרים. "נעלי ההרים ? האלה הגבוהות שמגיעות כמעט עד הברך ? זה לא ממש לא נוח ? זה יקר ממש לא ?" – התשובה היא: כן, לא, כן, לא. לרוב כאשר מדברים על נעלי הרים אנחנו נזכרים בסרט התיעודי על טיפוס האברסט או על החבר מהסיירת שהלך עם נעליים רובוטיות וכבדות, שאין בעיה אם אתם מתחברים ואוהבים שכבד או הולכים הלכה למעשה לטפס את האברסט, אבל מה שאני בא להגיד לכם שלא ! אין צורך בנעליים האלה ! מפתיע ? כן.. למה זה מפתיע ? פשוט כי התרגלנו לראות תמונות של אנשים עם נעליים ענקיות. זה הכל. בשוק ישנן נעליים מצוינות, נוחות, חסינות למים (Goretex/ Waterproof) עם סוליית Vibram או סוליה דומה, ובגודל רגיל ("חצאיות") שמותאמות לרוב הטרקים המפורסמים במזרח (אנאפורנה, אברסט בייס-קמפ, האגמים הקפואים וכו') וגם נוחות להליכה. לדוגמה, אציג את הנעל שאיתה הלכתי ועלתה לי כ-500 שקלים :Timberland Men's Intervale Ventilated Boot. נעליים נוחות ופשוטות ששרדו לי עד עכשיו לאחר הרבה גבעות, הרים, שלגים, גשמים ותנאי שטח שונים ומשונים. בנוסף לאלה יש הרבה סוגים של חברות דוגמת Salomon אשר מציאות נעליים מהסוג הזה. 
Timberland Men's Intervale Ventilated Boot
2.      טיול שאולי יכלול טרקים- לא סגורים על עצמכם ? אין בעיה. שתי אפשרויות, האחת- לקנות נעליים כפי שהמלצתי בסעיף 1, השנייה היא לקנות זיוף של נעל הרים ממש לפני היציאה לטרק. כמעט בכל מקום בו יש טרקים, ישנה תעשייה של טרקים. בחנויות באזורי הטרקים (דוגמת פוקרה, לה וקטמנדו) תוכלו למצוא זיופים של חברות נעלי הרים מפורסמות במחירי רצפה שגם עליהם תאלצו להתמקח על מנת לקבל מחיר תת קרקעי. כך שאם אתם לא סגורים עדיין אם יהיו טרקים או לא- אל חשש.
3.      טיול נטול טרקים- החלטתם שטרקים לא יהיו ? סלמתק, ההצעה שלי היא נעלי RedBack או Blundstone שמעלותיהן מצויות באיכות הגבוהה של הנעל והנוחות שלה. הנעליים האלה לא יהרסו לכם ויהיו נוחות מאוד !
Blundstone
סנדלים- אם אתם מתחברים לסנדלים והולכים איתם גם בארץ – מצוין ! פריט נוח ומומלץ מאוד מאוד מאוד בטיול. אם אתם לא מתחברים, קודם כל תנסו שוב- אין דבר יותר נוח מללכת בסנדל כשהרגל מאווררת ונושמת.. עדיין לא עובד ? לא נורא, אתם תסתדרו גם בלי. מה שכן, כדאי שתביאו כפכפים למקלחת.
אנחנו כישראליים ציונים, נוהגים ישר ללכת על האופציה המוכרת- סנדלים של חברת "שורש". אני כישראלי מן המניין גם הלכתי בעקבות ההמון ולא הצטערתי לרגע ! אך בנוסף ל"שורש", ישנן עוד חברות שלא יורדות מהרמה וגם אותן צריך לקחת בחשבון. אחת מהן היא חברת Teva. "טבע", על אף שמה, אינה חברה ישראלית אלא אמריקאית והיא מייצרת סנדלים מצויינים במחירים משתלמים. כדאי לבדוק את הנושא לפני הליכה למוכר והידוע.
Teva Tanza

כלי רחצה
לא אפרט יותר מדי, רק אגיד שאת רוב פרטי הרחצה הבסיסיים (שמפו, סבון ומשחת שיניים- בוודאות) ניתן להשיג בכל מקום ובכל כפר נידח אליו תגיעו. שני הדברים היחידים שאמליץ להביא מהבית הם מברשת שיניים טובה וחוט דנטלי (מי שלא משתמש כדאי שיתחיל..). בנוסף אם יש לכם דברים אישיים שאתם רוצים להביא, כדאי לעשות חושבים אם באמת שווה להיסחב איתם- בתרמיל כל גרם חשוב.

מגבת קומפקטית
מגבת כזו שמתייבשת מהר ומתקפלת לגודל ממש קטן. ישנן אינספור מגבות כאלה בחנויות המטיילים, ומגבת כזו היא נכס לטיול. שווה להשקיע בה ולוותר על מגבת גדולה ומסורבלת.

סופט-של (Soft-Shell)
סופט-של הוא סוג של מעיל אשר שומר על חום הגוף ומונע מרוח לחדור. "מעיל רוח ?" לא, לא מעיל רוח. מעיל רוח לא שומר על חום הגוף. היתרון הגדול של הסופט-של הוא שאיננו גדול ומנופח ועדיין מבצע את תפקיד חימום הגוף נאמנה. בטרקים אפשר ללבוש אותו בנחת, ואם רוצים להכניסו לתיק אין בעיה לעשות זאת שכן הוא קטן יחסית ונוח לקיפול.  בנוגע לקניית סופט-של, גם כאן ניתן לקנות בארץ או בארץ היעד. לדעתי, כדאי לקנות בארץ- אמנם יותר יקר, אבל בטוח יותר איכותי.

ביגוד
בגדים. "כמה בגדים לקחת ?! קצר או ארוך ?! ג'ינס או טרנינג ?! כובע ?! חולצה טרמית ?! גטקעס ?!". אז ככה, אתחיל ואומר שמינימליזם הוא ערך עליון מבחינתי- כמה שפחות יותר טוב, ויותר מזה מסתבר שגם יותר נוח. אתן כמה טיפים שלי מבחינת בגדים:
·         תחתונים וגרביים- זוג לכל יום בשבוע (7 זוגות אם ספרתי נכון) לכל קטגוריה.
·         חולצות רגילות (טי-שירט) - 2-3
·         מכנסיים- ג'ינס 1, מכנס קצר 1, טרנינג 1 ובמידה ואתם מתכננים טרק גם מכנס טיולים מניילון 1 (לא צריך משהו מפוצץ- חברת Wildcat  הישראלית מספקת את הסחורה במחיר נמוך)
·         חולצה טרמית 1- יש הרבה סוגים ולכן אני אומר נסו ותבחרו לפי כיסכם. חולצה טרמית היא מצילה של ממש במזג אויר קר. אני בהרבה מהפעמים הייתי זקוק רק לה כדי להתחמם.
·         בגד ים- 1
·         ציוד חורף- גטקעס, כפפות, צעיף, חם-צוואר, תנור, מפזר חום וכו'.. אם בא לכם קחו (לא כדאי להביא תנור ומפזר חום...), לעניות דעתי, מיותר ולרוב אין צורך.
·         כובע- 1 ושיהיה טמבל.
קצר או ארוך ?- תלוי (מוטיב חוזר). אם אתם מתחילים את הטיול במקום קר- קחו ארוך, אם אתם מתחילים את הטיול במקום חם- קחו קצר. 
בכל מקרה אתם יכולים לקנות, ואתם בהחלט תקנו בהמשך אז אל חשש.

תיק תרופות
שלא תעזו לעזוב את הארץ בלי תיק תרופות. לפני שאתם טסים, לכו לרופא ותשאלו אותו איזה תרופות אתם צריכים לקחת אתכם. קחו מה שצריך ואל תסתכנו.

חגורת בטן
חגורת בטן שקושרים סביב הבטן, באופן המאוד מפתיע, אשר בתוכה שמים כסף, דרכון ותעודות חשובות- גם היא פריט חובה לטיול. ישנם הרבה מטיילים שמזלזלים בחשיבותה ושמים את הכסף המקום סודי בתיק או מחביאים מתחת לסוליית הנעל או בגרביים. החבאה בתיק היא על סף הטמטום (אם התיק נגנב גם הכסף הלך איתו), והחבאה בסוליות, בגרביים ובנחיריים פשוט נשמעת לי לא נוחה ולא מספקת מבחינת מקום.   חגורת הבטן היא מאוד נוחה ולא מורגשת והיא כנראה האופציה היותר נוחה ובטוחה לטיול.
http://www.amazon.com/gp/product/B0054IH4N4/ref=as_li_ss_il?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=B0054IH4N4&linkCode=as2&tag=trac01d-20

מנעול
כן, צריך מנעול ואולי אפילו כמה (לתרמיל, לכיסוי תרמיל, לחדר וכו'). המלצתי היא מנעול קוד- ככה אתה אף פעם לא תשכח את המפתח, רק צריך לזכור את הקוד...

צילום של המסמכים
דרכון, פנקס חיסונים, כרטיסי טיסה אלקטרונים, תמונה שלך מגיל 7 שותה פטל על הכתפיים של אבא- הכל מצולם למקרה שהמקור יאבד.

כלי כתיבה וספר
תביאו עט/עיפרון ולפחות ספר אחד מעניין. יש הרבה נסיעות.. הרבה הרבה נסיעות וכדאי שתמצאו לכם תעסוקה. "מה עם מחברת ?" תקנו שם- אפשר למצוא מחברות מעוטרות שאת הכריכה שלהן סרגו מצמר ומכל מני חומרים שונים ומשונים ולכן סתם חבל להביא מחברת מהארץ שלא תשתמשו בה (מה שקרה לי).

סמארטפון
פריט שנוי במחלוקת. "אתה בטיול ! מה סמארטפון ?!". חברים בואו נהיה ריאלים, סמארטפון יכול לשרת אותנו ולעזור לנו בהמון מצבים- התקשרות במצבי מצוקה (לא עלינו), עזרה אינטרנטית בהגעה למקום, יצירת קשר עם חברים, קניית כרטיסי טיסה/רכבת, מוזיקה בנסיעות וכו'.
והנה עובדה שידועה למתי-מעט בלבד: בכל סמארטפון וסמארטפון קיים כפתור כיבוי ! אפשר להשתמש בו כמה פעמים שרוצים וזה לא עולה כסף (לרוב חוסך כסף).. לסיכום, אל תתביישו להביא סמארטפון, הוא לא יהרוס לכם את הטיול בזאת נשבעתי.
(עם הסמארטפון מומלץ בחום להביא אזניות).



אז זהו, אלה הם הדברים הבסיסיים, שמבחינתי, חשובים לטיול מוצלח ובטוח. קחו בחשבון שבסופו של יום מקרי הגניבות והאסונות שמוכרים לכולם (ואולי גם אני גרמתי לכם להרגיש מעט) כמעט ולא קורים. מדינות המזרח רוצות לפתח את התיירות שלהן ומפזרות יותר ויותר משטרות ברחבי הערים.
עוד משהו קטן, אל תקחו את מה שכתבתי כתורה מסיני, בצעו שינויים והתאימו את הרשימה לצרכיכם האישיים.

טיול מוצלח !
Peace



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה אתם חושבים ?